Friday, June 10, 2011

SAJAK/PUISI - Buat Bonda Tersayang

Bonda…

Berderai manik-manik jernih dari kedua mataku..
tatkala aku membaca Yasin di hadapan pusaramu,
saat itu aku mengenangkan segala pengorbananmu,
namun Yang Maha Esa telah menjemputmu terlebih dulu.

Bonda…

Ku kirimkan segunung doa sepenuh kasih sayangku,
Tidak terbanding kasihmu bak seluas langit membaluti bumi nan kedinginan,
Pergimu dengan keredhaan bersatu dalam kehilangan dipandangan sepiku,
Anakmu di dunia ini akan meneruskan perjalanan bersama pesan dan amanahmu.

Bonda…

Betapa aku amat merindui dirimu yang telah lama lena dalam pembaringan,
Setiap tutur katamu adalah nasihat..benteng menghadapi mehnah dan tribulasi dunia,
Syahdu dan pilu rasanya berjauhan darimu walau bukan itu pintaku,
Aku redha dan ikhlas dalam langkahmu menuju ILLAHI.

Bonda…

Walau seketika aku alpa,
Kasihmu sentiasa menjadi ingatan abadi buat diriku,
Membawa hidayah keinsafan seorang anak,
Dalam menjalani kehidupan duniawi yang fana ini.

Bonda…

Bersemadilah dengan tenang dan aman,
Semoga rohmu diberkati Yang Esa,
Doaku untukmu tidak pernah kering meniti di bibirku,
Dikaulah bondaku di dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment